Wij stellen je voor aan... STE(A)M-lesgever Pieterjan!

22 februari 2023

Pieterjan is een jonge zelfstandige ondernemer die vol enthousiasme met techniek en wetenschap bezig is. Sinds kort mochten we hem ook met enige trots als STE(A)M-lesgever bij UCLL TWA verwelkomen. Maar wat doet hij juist bij TWA? En wat zijn zijn ervaringen met onze STE(A)M-activiteiten? Hij legt het je graag in geuren en kleuren uit!



Pieterjan, kan je je kort even voorstellen? Wie ben je, wat doe je?

Mijn naam is Pieterjan, STE(A)M-lesgever bij TWA en medeoprichter/spelarchitect bij Pilipili Games. Een tijdje geleden kwam ik te weten dat TWA zocht naar freelance lesgevers die jongeren spelenderwijs laten kennismaken met STE(A)M. Dit kon ik perfect combineren met mijn fulltime zelfstandige activiteit bij Pilipili Games, dus ik ben meteen op het aanbod gesprongen.

Waarom heb je ervoor gekozen om de activiteiten van UCLL TWA in Leuven te ondersteunen?

Ik wist meteen dat dit perfect was voor mij, aangezien TWA een mengeling is van vier zaken waar ik van hou: freelance werken, jongeren, spelenderwijs leren en wetenschap. Sinds ik klein was, was ik al bezeten door techniek en wetenschap. Daarom verbaasde het mijn ouders niet toen ik voor Industrieel Ingenieur ging studeren, aangezien ik vlot weg was met technologie. Daarnaast ben ik als monitor bij Kazou op meerdere vakanties gegaan, omdat ik ontzettend graag met kinderen en jongeren werk. Tijdens mijn postgraduaat heb ik dan ook meerdere STEM-workshops zelf opgericht met het studententeam waarvan ik teamleider was om jongeren iets bij te leren over 3D-printen.


Eens afgestudeerd ben ik begonnen met mijn zelfstandige activiteit, namelijk serious games ontwikkelen met Pilipili Games. Wij geloven namelijk in de kracht van game-based learning en proberen onze klanten (bedrijven of andere organisaties) te helpen met het creatief proces hierrond. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Scivil en Brightlab voor het amai!-kaartspel, een spel rond artificiële intelligentie voor kinderen vanaf 8 jaar.

Is er een bepaalde activiteit die je begeleidde die je is bijgebleven? Waarom?

Over het algemeen vind ik het ongelooflijk fijn om te zien wat een brede waaier van opties er zijn voor kinderen van bijna elke leeftijd. Bij elke workshop die ik begeleid, blijft het me dan ook verbazen hoe goed en snel de kinderen mee kunnen met concepten die in mijn tijd pas veel later aan bod kwamen. Zo heb ik bijvoorbeeld kinderen van 6 tot 8 jaar een elektrische schakeling laten maken, iets wat ik zelf pas in het middelbaar heb geleerd.



Daarnaast vind ik het super inspirerend om de workshop te geven waarin de kinderen hun eigen game op de laptop mogen maken. Aangezien ik zelf een spelontwikkelaar ben (zowel analoge spelconcepten als digitaal) kan ik ook mijn eigen ervaring in de workshop steken. Maar de creativiteit en ideeën waarmee de kinderen soms afkomen en hoe snel ze met bepaalde concepten mee zijn, is zeer intrigerend.

Zou je anderen aanraden om ook STE(A)M-lesgever te worden? Waarom wel of waarom niet?

Ik kan het zeker iedereen aanraden die een liefde heeft voor STE(A)M en een paar uur per week tijd en zin heeft om in een klas te staan. En je hoeft helemaal geen ervaring in het onderwijs te hebben (al kan dat natuurlijk wel helpen). Want met mijn achtergrond is het ook gelukt! Het team van TWA staat sowieso voor je klaar, zijn zeer bereikbaar en flexibel en houden altijd rekening met jouw noden. Als je twijfelt, dan zou ik zeker met iemand van het team afspreken en dan leggen ze met veel plezier uit wat hun visie is. Enthousiasme verzekerd! 

door 266682_techniekenwetenschapsacademie-vlbr.be 4 december 2024
Een inspirerende dag voor STEM en innovatie Afgelopen donderdag vond op Campus Proximus in Heverlee de spannende regiofinale plaats van de First Lego League . Honderd enthousiaste leerlingen uit negen scholen gingen aan de slag met wetenschap, technologie en creatief probleemoplossend denken. Dit jaar draaide alles om het thema ‘Submerged’ , met een focus op oceanen, klimaatverandering en koraalbescherming. Robotica, samenwerking en innovatie De leerlingen werkten in teams van tien om hun eigen robot te bouwen en te programmeren. Deze robots moesten uitdagingen voltooien op een speciale mat vol Lego-constructies. Naast de robotwedstrijd moesten de deelnemers ook een maatschappelijk probleem oplossen en presenteren aan een jury. Bovendien werden ze beoordeeld op hun teamwork en technische kennis.
19 september 2024
Gisteren vond voor de dertiende keer het evenement "Little Innovators" plaats bij Siemens in Huizingen, georganiseerd in samenwerking met de Techniek- en WetenschapsAcademie (TWA). Dit initiatief is erop gericht jonge kinderen te inspireren en hun interesse in wetenschap en technologie te stimuleren. Leerlingen uit het vijfde leerjaar van de gemeentelijke basisschool Huizingen én kinderen van de werknemers van Siemens kregen de kans om deel te nemen aan boeiende, interactieve workshops. Ze leerden onder andere hoe ze productielijnen kunnen programmeren en apparaten konden herstellen in het speciale "Repair Café for Kids."
6 juli 2023
“Vindingrijkheid en creativiteit van jongeren hebben het potentieel om bij te dragen aan een duurzamere toekomst”
Share by: