Wij stellen je voor aan... STE(A)M-lesgever Pieterjan!

feb. 22, 2023

Pieterjan is een jonge zelfstandige ondernemer die vol enthousiasme met techniek en wetenschap bezig is. Sinds kort mochten we hem ook met enige trots als STE(A)M-lesgever bij UCLL TWA verwelkomen. Maar wat doet hij juist bij TWA? En wat zijn zijn ervaringen met onze STE(A)M-activiteiten? Hij legt het je graag in geuren en kleuren uit!



Pieterjan, kan je je kort even voorstellen? Wie ben je, wat doe je?

Mijn naam is Pieterjan, STE(A)M-lesgever bij TWA en medeoprichter/spelarchitect bij Pilipili Games. Een tijdje geleden kwam ik te weten dat TWA zocht naar freelance lesgevers die jongeren spelenderwijs laten kennismaken met STE(A)M. Dit kon ik perfect combineren met mijn fulltime zelfstandige activiteit bij Pilipili Games, dus ik ben meteen op het aanbod gesprongen.

Waarom heb je ervoor gekozen om de activiteiten van UCLL TWA in Leuven te ondersteunen?

Ik wist meteen dat dit perfect was voor mij, aangezien TWA een mengeling is van vier zaken waar ik van hou: freelance werken, jongeren, spelenderwijs leren en wetenschap. Sinds ik klein was, was ik al bezeten door techniek en wetenschap. Daarom verbaasde het mijn ouders niet toen ik voor Industrieel Ingenieur ging studeren, aangezien ik vlot weg was met technologie. Daarnaast ben ik als monitor bij Kazou op meerdere vakanties gegaan, omdat ik ontzettend graag met kinderen en jongeren werk. Tijdens mijn postgraduaat heb ik dan ook meerdere STEM-workshops zelf opgericht met het studententeam waarvan ik teamleider was om jongeren iets bij te leren over 3D-printen.


Eens afgestudeerd ben ik begonnen met mijn zelfstandige activiteit, namelijk serious games ontwikkelen met Pilipili Games. Wij geloven namelijk in de kracht van game-based learning en proberen onze klanten (bedrijven of andere organisaties) te helpen met het creatief proces hierrond. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Scivil en Brightlab voor het amai!-kaartspel, een spel rond artificiële intelligentie voor kinderen vanaf 8 jaar.

Is er een bepaalde activiteit die je begeleidde die je is bijgebleven? Waarom?

Over het algemeen vind ik het ongelooflijk fijn om te zien wat een brede waaier van opties er zijn voor kinderen van bijna elke leeftijd. Bij elke workshop die ik begeleid, blijft het me dan ook verbazen hoe goed en snel de kinderen mee kunnen met concepten die in mijn tijd pas veel later aan bod kwamen. Zo heb ik bijvoorbeeld kinderen van 6 tot 8 jaar een elektrische schakeling laten maken, iets wat ik zelf pas in het middelbaar heb geleerd.



Daarnaast vind ik het super inspirerend om de workshop te geven waarin de kinderen hun eigen game op de laptop mogen maken. Aangezien ik zelf een spelontwikkelaar ben (zowel analoge spelconcepten als digitaal) kan ik ook mijn eigen ervaring in de workshop steken. Maar de creativiteit en ideeën waarmee de kinderen soms afkomen en hoe snel ze met bepaalde concepten mee zijn, is zeer intrigerend.

Zou je anderen aanraden om ook STE(A)M-lesgever te worden? Waarom wel of waarom niet?

Ik kan het zeker iedereen aanraden die een liefde heeft voor STE(A)M en een paar uur per week tijd en zin heeft om in een klas te staan. En je hoeft helemaal geen ervaring in het onderwijs te hebben (al kan dat natuurlijk wel helpen). Want met mijn achtergrond is het ook gelukt! Het team van TWA staat sowieso voor je klaar, zijn zeer bereikbaar en flexibel en houden altijd rekening met jouw noden. Als je twijfelt, dan zou ik zeker met iemand van het team afspreken en dan leggen ze met veel plezier uit wat hun visie is. Enthousiasme verzekerd! 

06 jul., 2023
“Vindingrijkheid en creativiteit van jongeren hebben het potentieel om bij te dragen aan een duurzamere toekomst”
03 mei, 2023
Jong geleerd, is oud gedaan? 14 leergierige kinderen tussen 8 en 12 jaar duiken op woensdag 3 mei in de wondere wereld van robots. Ze programmeren hun robot helemaal zelf en gaan daarbij op een speelse manier te werk. Deze workshop is een kersverse samenwerking tussen de Techniek- en WetenschapsAcademie van Hogeschool UCLL en het lokaal bestuur Bertem. Spelen met robots Op woensdag 3 mei werd de bibliotheek van Bertem het speelveld van 14 kinderen en hun robots . Die dag stond er een inspirerende STE(A)M-workshop op het programma. Zo’n workshop wakkert de goesting in wetenschap en techniek aan bij jonge uitvinders, ingenieurs en technische specialisten in wording. Tijdens de workshop ‘ Dieren in nesten ’ leren de 8- tot 12-jarigen een LEGO SPIKE Prime robot programmeren en gaan ze daarmee allerlei leuke programmeeruitdagingen aan. En dat alles gebeurt binnen het brede thema van dieren en dierenverzorging. Kersverse samenwerking tussen UCLL TWA Leuven en lokaal bestuur Bertem De UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie, kortweg TWA, organiseert al meer dan 5 jaar vrijetijdsactiviteiten vol wetenschap en techniek, zowel op de eigen campus in Heverlee als op verplaatsing bij bedrijven, scholen en gemeenten. ‘We werken graag samen om onze STE(A)M-missie nog meer kracht bij te zetten ’, zegt Pieter Van Leemputten, teamcoördinator bij TWA Leuven. ‘We zijn ervan overtuigd dat je de passie voor techniek en wetenschap best op jonge leeftijd aanwakkert. We worden immers geconfronteerd met een groot tekort aan wetenschappelijke en technische profielen . Met onze activiteiten willen we natuurlijk graag ons steentje bijdragen, zodat de kans dat jongeren geprikkeld worden om later zelf voor zo’n studie of job te kiezen groter wordt.’ Het is de eerste keer dat TWA en het lokaal bestuur Bertem samen STE(A)M-workshops uitrollen . Yvette Laes, Bertems schepen van cultuur: ‘Bertem zet sterk in op toekomstbestendige activiteiten voor onze jongste inwoners. Daarom zijn we ook deze samenwerking met de UCLL Techniek- en WetenschapsAcademie aangegaan. Onze bibliotheek vormt daarbij het centrum van bruisende nieuwe ideeën en persoonlijke ontwikkeling . En daar kunnen we natuurlijk alleen maar heel trots op zijn! Met deze nieuwe samenwerking zetten we STE(A)M op de kaart in Vlaams-Brabant.’
29 mrt., 2023
Isabelle is sinds vorig jaar als enthousiaste STE(A)M-lesgever in ons team te vinden. Ze is gepassioneerd met wetenschap bezig, heeft haar eigen onderneming en is altijd te vinden voor een goede babbel. Wil je weten hoe zij haar tijd bij UCLL TWA tot nu toe heeft ervaren? Lees dan zeker hieronder verder 👇. Isabelle, kan je je kort even voorstellen? Wie ben je, wat doe je? Ik ben Isabelle François, bio-ingenieur van opleiding en mama van twee zoontjes. Sinds vorig jaar ben ik ook coach in mijn eigen praktijk Bright Star Coaching, waar ik gezinnen ondersteun waar hoogbegaafdheid speelt. Ik geef ook les natuurwetenschappen bij Spring-Stof én workshops voor de UCLL TWA. Een heel gevarieerd en leuk pakket dus! Waarom heb je ervoor gekozen om de activiteiten van TWA Leuven te ondersteunen? Ik zag de vacature toevallig langskomen en was nieuwsgierig geworden. Het is één van mijn passies om de liefde voor wetenschap door te geven, en hoe kan dat beter dan toffe workshops te geven rond STE(A)M? Is er een bepaalde activiteit die je begeleidde die je is bijgebleven? Waarom? Ik heb een reeks sessies begeleid bij kinderen van 4 en 5 jaar. Op het programma stond onder andere zelf een visje zagen. Ik moet toegeven dat ik het heel spannend vond om een bende van hevige kleuters met échte zagen aan de slag te laten gaan. Maar ze namen het heel serieus en aan het einde had iedereen een visje én nog al zijn vingers! Zou je anderen aanraden om ook STE(A)M-lesgever te worden? Waarom wel of waarom niet? Als je iemand bent die ervan houdt om met kinderen aan de slag te gaan, op een manier die misschien niet helemaal in de klas kan… Als je een liefde voor wetenschap wilt aanwakkeren… als je oogjes wilt zien blinken omdat een uitdagend project tot een goed einde werd gebracht… Dan zéker JA! 
Share by: