Pieterjan is een jonge zelfstandige ondernemer die vol enthousiasme met techniek en wetenschap bezig is. Sinds kort mochten we hem ook met enige trots als STE(A)M-lesgever bij UCLL TWA verwelkomen. Maar wat doet hij juist bij TWA? En wat zijn zijn ervaringen met onze STE(A)M-activiteiten? Hij legt het je graag in geuren en kleuren uit!
Mijn naam is Pieterjan, STE(A)M-lesgever bij TWA en medeoprichter/spelarchitect bij Pilipili Games. Een tijdje geleden kwam ik te weten dat TWA zocht naar freelance lesgevers die jongeren spelenderwijs laten kennismaken met STE(A)M. Dit kon ik perfect combineren met mijn fulltime zelfstandige activiteit bij Pilipili Games, dus ik ben meteen op het aanbod gesprongen.
Ik wist meteen dat dit perfect was voor mij, aangezien TWA een mengeling is van vier zaken waar ik van hou: freelance werken, jongeren, spelenderwijs leren en wetenschap. Sinds ik klein was, was ik al bezeten door techniek en wetenschap. Daarom verbaasde het mijn ouders niet toen ik voor Industrieel Ingenieur ging studeren, aangezien ik vlot weg was met technologie. Daarnaast ben ik als monitor bij Kazou op meerdere vakanties gegaan, omdat ik ontzettend graag met kinderen en jongeren werk. Tijdens mijn postgraduaat heb ik dan ook meerdere STEM-workshops zelf opgericht met het studententeam waarvan ik teamleider was om jongeren iets bij te leren over 3D-printen.
Eens afgestudeerd ben ik begonnen met mijn zelfstandige activiteit, namelijk serious games ontwikkelen met Pilipili Games. Wij geloven namelijk in de kracht van game-based learning en proberen onze klanten (bedrijven of andere organisaties) te helpen met het creatief proces hierrond. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met Scivil en Brightlab voor het amai!-kaartspel, een spel rond artificiële intelligentie voor kinderen vanaf 8 jaar.
Over het algemeen vind ik het ongelooflijk fijn om te zien wat een brede waaier van opties er zijn voor kinderen van bijna elke leeftijd. Bij elke workshop die ik begeleid, blijft het me dan ook verbazen hoe goed en snel de kinderen mee kunnen met concepten die in mijn tijd pas veel later aan bod kwamen. Zo heb ik bijvoorbeeld kinderen van 6 tot 8 jaar een elektrische schakeling laten maken, iets wat ik zelf pas in het middelbaar heb geleerd.
Daarnaast vind ik het super inspirerend om de workshop te geven waarin de kinderen hun eigen game op de laptop mogen maken. Aangezien ik zelf een spelontwikkelaar ben (zowel analoge spelconcepten als digitaal) kan ik ook mijn eigen ervaring in de workshop steken. Maar de creativiteit en ideeën waarmee de kinderen soms afkomen en hoe snel ze met bepaalde concepten mee zijn, is zeer intrigerend.
Ik kan het zeker iedereen aanraden die een liefde heeft voor STE(A)M en een paar uur per week tijd en zin heeft om in een klas te staan. En je hoeft helemaal geen ervaring in het onderwijs te hebben (al kan dat natuurlijk wel helpen). Want met mijn achtergrond is het ook gelukt! Het team van TWA staat sowieso voor je klaar, zijn zeer bereikbaar en flexibel en houden altijd rekening met jouw noden. Als je twijfelt, dan zou ik zeker met iemand van het team afspreken en dan leggen ze met veel plezier uit wat hun visie is. Enthousiasme verzekerd!
Privacyverklaring Geef een beschrijving voor dit lijstitem en neem informatie op die interessant is voor sitebezoekers. Beschrijf bijvoorbeeld de ervaring van een teamlid, wat een product bijzonder maakt of een dienst die alleen u verleent.
Privacyverklaring Lijstitem 1